A síkbáb figuránkat megtervezzük. Jóformán ugyanúgy, mintha hagyományos síkbábot terveznénk. Először kitaláljuk a figurát. Például a béna munkásőr Kleofást:

Majd felbontjuk részeire, melyeket mozgatni fogunk, és ezeket a részeket külön külön megrajzoljuk. A saját dolgunkat könnyítsük meg úgy, hogy az egyes testrészek köré tudjunk egy befoglaló téglalapot rajzolni,így azok nem lógnak egymásra:


Ezt aztán befényképezzük, scanneljük, majd Photoshop-al megnyitjuk, és [rétegmaszkolással eltűntetjük a papírunkat. – link.]
A testrészek kivágása következik, a Slice Tool segítségével téglalapokat rajzolunk köréjük. Ha netán elrontottuk, akkor a Slice Select Tool

segítségével még tudjuk alakítani őket, ha megfogjuk a széleiken látható kis négyzeteket. Ugyanezzel az eszközzel ha kettőt kattintunk a téglalapokra, akkor el tujduk nevezni őket, amit tegyünk is meg most, mert ha már kiexportáltuk akkor a képfileokkal kell bíbelődnünk. Azért fontos elneveznünk őket, hogy mindig pontosan tudjuk, mit is mozgatunk, (például ha hetekkel később újra elővesszük a figuránkat, vagy netán egy osztálytárs/kolléga fogja használni, akkor neki se kelljen találgatnia, mi micsoda). Ja és figyeljünk oda, hogy a nevekben ne legyen ékezet és szóköz, mert a Toon Boom, mint sok más külföldi program, begolyózik tőlük. Szóköz helyett használjunk _ -t. Számot se használjunk a nevekben, hacsak nem például többféle arckifejezésről, szemformáról, szájformáról vagy hasonlóról van szó, mert azt animációs fázisoknak fogja értelmezni a program, és egy rétegbe rakja majd be őket egymás után, nem pedig külön-külön rétegre, és akkor pakolászhatjuk őket. Ha mindenáron számozni kell, akkor oldjuk meg betűkkel.

Ha nem sikerült tökéletesen a fényképezés/scannelés, a képünk szürkébb, sötétebb a kelleténél, akkor most még [korrigálhatjuk az Image/Adjustments menüpont alatti eszközökkel – link].
Következik a kivágások exportálása a File/Save for Web and Devices opcióval (amit honlapkészítőknek találtak ki egyébként, de nekünk is igen jó szolgálatot tesz, mert nem kell egyenként kimentenünk a testrészeket, magyarul a kulimunkát bízzuk a gépre, amit amúgy egy csimpánznak is meg lehetne tanítani.)

.

A kapott képeket ellenőrizzük, minden testrész meg van-e, illetve, hogy nincs e elvágva, nem lóg e bele fölösleges dolog. (windows az átlátszóságot nem mutatja, az átlátszó részek fehérek lesznek).
Beimportáljuk őket Toon Boom-ba. Figyeljünk oda, hogy minden képnek külön réteget hozzunk létre (Create Laysers based on File Names),legyen kipipálva a Create Symbols for Imported Items, a Méretezés (Alignment) Project Resolution legyen (az arányok miatt), az Átlátszóság (Transparency) pedig Straight.

Be is jutott a programba Kleofás, csak még kissé összezuhant. A mi dolgunk, hogy összeszereljük. Érdemes először kiteríteni a részeket, nagyjából úgy, ahogy egymáshoz csatlakozzanak, de még ne érjenek össze:

Így jobban átlátható, mi mihez tartozik, és hogy hova kell tennünk a forgáspontjukat a
Set Pivot eszközzel. (A fenti video-n már a végső összerakott is látszik, de azzal még ne siessünk, előtte létre kell hozni a hierarchiát, mert aközben elvándorolhatnak a dolgok.)

Ha megvagyunk a forgáspontokkal, akkor meg kell határoznunk a rétegek, azaz a testrészek hierarchiáját. Ha ezt a hierarchiát jól felépítjük, akkor nagyon sok munkát megspórolunk magunknak a későbbiekben, mert például nem kell mindig a test után mozgatni a karokat, hanem olyan, mintha hozzá lenne rögzítve, de mégis szabadon mozoghat. (Ez a hierarchia hasonló a számítógép könyvtárstruktúrájához. Avagy gondolhatunk úgy is rá, mint a mafiára. Legfelül van a Keresztapa, alá rendelve a legfőbb bizalmasai, akik alá a kisfőnökök, alattuk a verőemberek. A verőemberek a saját kereteik között mozoghatak, de ha a kisfőnök csettint, akkor ugraniuk kell. A kisfőnököknek szintén van mozgástere, viszont a főnök bizalmasai adják nekik a parancsokat, akik pedig a Keresztapa első szavára ugranak. Az is segít, ha megfigyeljük a saját testünket.)

 

A hierarchiát úgy tudjuk kialakítani, hogy a réteget megfogjuk, és rádobjuk arra, aminek alá akarjuk rendelni. Ilyenkor még összevissza elmozdulhatnak a figuránk testrészei, mert ha azt amire rádobtuk, már mozgattuk, akkor azt is figyelembe veszi. Ezért érdemes először csak nagyjából szétrakosgatni a figura testrészeit, és csak a hierarchia elkészítése után összerakni szépen. Ha a hierarchiával elkészültünk, és a forgáspontok is mind a helyükön vannak, akkor következzen csak a báb testrészeinek megfelelő helyre rakása.

Nagy valószínűséggel összeszerelés után a bábunk testrészei nem megfelelően fogják takarni egymást, mivel a rétegek sorrendje ugyanúgy számít, mint photoshopban is, ami itt feljebb van, az takarni fogja azt ami alatta van. Ennek kijavítására az Alt+fel, le billentyűkkel az egyes testrészeket tudjuk fel le mozgatni a kamera nézetben, így már a helyükre rakhatjuk a dolgokat.

.

.

.

Reklámok